Iloraz inteligencji a inteligencja emocjonalna
IQ to iloraz inteligencji
mierzony wzorem:
Dziecko 2-letnie, które rozwiązałoby zadania testu odpowiadające wiekowi 1 rok (czyli wiek umysłowy=1 rok), uzyskałoby w teście inteligencji wynik IQ=1/2×100 = 50. Natomiast dziecko 12-letnie, które rozwiązałoby zadania testu odpowiadające wiekowi 11 lat, uzyskałoby wynik IQ=11/12×100 = 92. Z kolei dziecko, które rozwiązałoby zadania testowe odpowiadające dokładnie jego wiekowi życia, uzyskałoby zawsze wynik 100. Dzięki temu wyniki IQ wyrażone zostały na skali, gdzie wartości powyżej 100 oznaczają przyspieszenie, natomiast wyniki niższe od 100 oznaczają opóźnienie rozwoju umysłowego w stosunku do wieku życia. Skala ta została nazwana skalą ilorazu inteligencji i jest do dziś powszechnie stosowaną skalą standaryzowaną.
Interpretacja wartości IQ
IQ w skalach |
Interpretacja | IQ w skalach wechslerowskich |
---|---|---|
>148 |
Inteligencja bardzo wysoka | >145 |
133 – 148 |
Inteligencja wysoka |
131 – 145 |
117 – 132 |
Inteligencja powyżej przeciętnej |
116 – 130 |
84 – 116 |
Inteligencja przeciętna |
85-115 |
68 – 83 |
Inteligencja niższa niż przeciętna |
70 – 84 |
<68 | Upośledzenie umysłowe |
<70 |
Zadaj sobie bardzo ważne pytania:
– do czego jest mi potrzebny wysoki iloraz inteligencji?
– co tak na prawdę znaczy dla mnie niski lub wysoki poziom IQ?
Szkoła nauczyła Cię umiejętności pisania, czytania oraz liczenia. To wszystko, co na wstępie potrzebujesz umieć aby stać się człowiekiem sukcesu.
Inteligencja emocjonalna
inaczej EQ [ang.] Emotional Intelligence Quotient (także EI – Emotional Intelligence) – kompetencje osobiste człowieka w rozumieniu zdolności rozpoznawania stanów emocjonalnych własnych oraz innych osób, jak też zdolności używania własnych emocji i radzenia sobie ze stanami emocjonalnymi innych osób.
Jak myślisz, czym kierujesz się kupując jakieś dobro: logiką, czy emocjami?
Może Cię zaszokuje odpowiedź, ale kierujesz się emocjami w stu procentach przy podejmowaniu każdej takiej decyzji. Myślenie zabiera czas i wymaga wysiłku, a emocje działają natychmiast. Właśnie dlatego kupujący podejmują decyzje emocjonalnie a dopiero potem logicznie je uzasadniają.
„Przeprowadzona wśród pracodawców ogólnokrajowa ankieta na temat tego, czego oczekują od nowo przyjmowanych pracowników, wykazała, że konkretne umiejętności techniczne są teraz mniej ważne niż zdolność uczenia się w miejscu pracy. W następnej kolejności pracodawcy wymieniali: umiejętność słuchania i werbalnego porozumiewania się, zdolność do przystosowania się i twórcze reakcje na niepowodzenia i przeszkody, umiejętność panowania nad sobą, wiarę w siebie, motywację do działań prowadzących do osiągnięcia założonych celów, pragnienie rozwijania własnej kariery i dumę z osiągnięć, skuteczność grupową i interpersonalną, umiejętność współdziałania i prowadzenia pracy zespołowej, umiejętność polubownego rozstrzygania sporów, skuteczne działanie w ramach organizacji, chęć wniesienia wkładu w jej dorobek, potencjalne zdolności przywódcze.” – Anthony P. Carnevale i in., „Workplace Basics: The Skills Employers Want”, US Department of Labor Employment and TrainingAdministration, 1989.
Wysoka inteligencja emocjonalna sama w sobie nie gwarantuje, że osoba, która się nią odznacza, potrafi wykorzystać umiejętności emocjonalne w pracy. Oznacza ona, że osoba ta ma bardzo dobre potencjalne możliwości nauczenia się tych umiejętności.
Tabela poniżej ukazuje związki między pięcioma wymiarami inteligencji emocjonalnej i dwudziestoma pięcioma kompetencjami emocjonalnymi. Nikt z nas nie opanował w najwyższym stopniu wszystkich z nich; każdy ma tu silne punkty i braki czy ograniczenia. Ale składniki znakomitej pracy wymagają, byśmy opanowali w bardzo dobrym stopniu pewną tylko liczbę tych umiejętności, na ogół około sześciu, i by umiejętności, w których celujemy, rozkładały się mniej więcej równomiernie na wszystkie pięć obszarów inteligencji emocjonalnej.
Ramy kompetencji emocjonalnej:
KOMPETENCJA OSOBISTA
Kompetencje te determinują stopień, w jakim radzimy sobie ze sobą
Samoświadomość
Wiedza o swoich stanach wewnętrznych, preferencjach, możliwościach i intuicyjnych ocenach
- Świadomość emocjonalna − rozpoznawanie swoich emocji i ich skutków
- Poprawna samoocena − poznanie swoich silnych stron i ograniczeń
- Wiara w siebie − silne poczucie własnej wartości i świadomość swoich możliwości i umiejętności
Samoregulacja
Panowanie nad swoimi stanami wewnętrznymi, impulsami i możliwościami
- Samokontrola − kontrolowanie szkodliwych emocji i impulsów
- Spolegliwość − utrzymywanie norm uczciwości i prawości
- Sumienność − przyjmowanie odpowiedzialności za swoje działania
- Przystosowalność − elastycznośćw dostosowywaniu siędo zmian
- Innowacyjność − łatwe przyjmowanie nowatorskich pomysłów i podejśćoraz nowych informacji
Motywacja
Skłonności emocjonalne, które prowadządo nowych celów lub ułatwiająich osiągnięcie
- Dążenie do osiągnięć − starania o lepsze wyniki albo spełnienie kryteriów doskonałości
- Zaangażowanie − utożsamianie swoich celów z celami grupy lub organizacji
- Inicjatywa − gotowość do wykorzystywania szans i okazji
- Optymizm −wytrwałość w dążeniach do osiągnięcia wytyczonego celu mimo przeszkód i niepowodzeń
KOMPETENCJA SPOŁECZNA
Kompetencje te determinują stopień, w jakim radzimy sobie z innymi
Empatia
Uświadamianie sobie uczuć, potrzeb i niepokojów innych osób
- Rozumienie innych − wyczuwanie uczuć i punktów widzenia innych osób oraz aktywne zainteresowanie ich troskami, niepokojami i zmartwieniami
- Doskonalenie innych − wyczuwanie u innych potrzeby rozwoju i rozwijanie ich zdolności
- Nastawienie usługowe − uprzedzanie, rozpoznawanie i zaspokajanie potrzeb klientów
- Wspieranie różnorodności − tworzenie i podtrzymywanie szans na osiągnięcia dzięki wykorzystywaniu różnych typów ludzi
- Świadomość polityczna − rozpoznawanie emocjonalnych prądów grupy i stosunków wśród osób z władzy
Umiejętności społeczne
Umiejętnośćwzbudzania u innych pożądanych reakcji
- Wpływanie na innych − opanowanie metod skutecznego przekonywania
- Porozumienie − słuchanie bez uprzedzeń i wysyłanie przekonujących komunikatów
- Łagodzenie konfliktów − pośredniczenie w sporach i rozwiązywanie ich
- Przewodzenie − inspirowanie jednostek i grup lub kierowanie nimi
- Katalizowanie zmian − inicjowanie zmian lub kierowanie nimi
- Tworzenie więzi − pielęgnowanie instrumentalnych stosunków z innymi
- Współpraca − praca z innymi dla osiągnięcia wspólnego celu
- Umiejętności zespołowe − organizowanie współdziałania wszystkich członków grupy dla osiągnięcia zbiorowego celu
Dobrze opanuj sześć z nich – to wszystko, co jest Ci potrzebne do osiągnięcia sukcesu.
Przy pisaniu artykułu wykorzystano informacje z niesamowitej książki Daniela Goleman’a „Inteligencja emocjonalna w praktyce”, którą to lekturę wraz z „Psychologią sprzedaży” Briana Tracy gorąco polecam wszystkim!!
Leave a Reply